28.06.2017

HUR ja Auron tarjoavat 100 seniorille ilmaisen, opastetun voimaharjoittelukerran

Kuntoilulaitevalmistaja HUR ja fysioterapiapalveluketju Auron tarjoavat Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi sadalle seniorille ilmaisen, opastetun voimaharjoittelukerran Helsingissä. Heinäkuussa käynnistyvä kampanja kannustaa ikääntyviä liikkumaan. Tutkimusten mukaan vain muutama prosentti eläkeläisistä liikkuu tarpeeksi, vaikka liikunta parantaa elämänlaatua ja auttaa ylläpitämään toimintakykyä.

Sata yli 65-vuotiasta senioria pääsee kampanjan aikana ilmaiseksi Auron OMT Keskus Citycenterin kuntosalille, jossa harjoitellaan älyteknologiaan perustuvilla suomalaisilla HUR-voimaharjoittelulaitteilla. 3.7.2017 alkavan kymmenviikkoisen kampanjan tavoitteena on kannustaa ikäihmisiä liikkumaan ja pitämään huolta lihaskunnostaan.

– Terveyden ja elämänlaadun kannalta on erittäin tärkeää, että liikunta on osa arkea myös vanhemmiten. Liikunta parantaa tutkitusti esimerkiksi tasapainoa ja lihasvoimaa, lisää itsevarmuutta ja aktivoi sosiaalisia suhteita sekä ehkäisee masennusta ja muistisairauksia. Tästä huolimatta tutkimusten mukaan vain muutama prosentti eläkeikäisistä liikkuu suositusten mukaisesti, sanoo HUR:n varatoimitusjohtaja Lena Karjaluoto.

Kasvavan vanhusväestön liikkumattomuus lisää myös yhteiskunnan kustannuksia. Esimerkiksi kaatumisista ja niiden aiheuttamista lonkkaleikkauksista koituu terveydenhuollolle vuosittain suuret kustannukset, yksilön elämänlaatua heikentävistä vaikutuksista puhumattakaan.

Turvallista harjoittelua ja opastus paikan päällä

Monella ikääntyneellä saattaa olla korkea kynnys lähteä omin päin kuntosalille, varsinkin jos siellä ei ole tullut nuorempanakaan käytyä. Voimaharjoittelussa voi jännittää sekä kuntosalilaitteiden käyttö että epävarmuus siitä, mitä ja miten liikkeitä voi tehdä turvallisesti ilman loukkaantumisriskiä.

– Paineilmavastukseen perustuvat HUR-laitteet on suunniteltu nimenomaan senioreille, ja ne sopivat kaikenkuntoisille. Harjoitteluohjelma tallennetaan älykortille, joka asettaa vastuksen automaattisesti käyttäjän tietojen mukaan. Vastusta voi säätää 100 gramman tarkkuudella, mikä tekee harjoittelusta helppoa ja turvallista, Karjaluoto kertoo.

Kampanjaan kuuluvilla harjoitteluvuoroilla on paikan päällä myös Auronin fysioterapeutti, joka ohjaa liikkeiden oikeaoppiseen suorittamiseen.

– Liikunnan hyötyjen saavuttamiseksi harjoittelun pitää olla säännöllistä, mutta siihen ei vaadita hampaat irvessä suorittamista: jo puolen tunnin voimaharjoittelu kahdesti viikossa riittää pitämään lihaskunnon riittävällä tasolla. Haluamme kampanjan avulla kannustaa senioreita ottamaan lihaskuntoharjoittelun säännölliseksi osaksi viikkorutiiniaan. Jotta kokeilu ei jäisi vain yhteen kertaan, tarjoamme osallistuneille mahdollisuuden jatkaa harjoittelua samassa ryhmässä hyvin edulliseen kampanjahintaan, lisää Auron-ketjun toimitusjohtaja Panu Kuusisto.

Näin voit osallistua kampanjaan:

  • Kampanja on voimassa 3.7.–4.9.2017, ja siihen kuuluvat harjoitteluvuorot ovat maanantaisin klo 10–11 Auron OMT Keskus Citycenterissä (Keskuskatu 6 E, 5. krs).
  • Jokaiselle harjoittelukerralle otetaan kymmenen osallistujaa, ja paikat jaetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
  • Ilmoittautuminen alkaa 26.6.2017. Paikan voi varata puhelimitse soittamalla numeroon 010 2921 200 tai sähköpostitse lähettämällä viestin osoitteeseen nina.leppanen@auron.fi 
  • Osallistujilta ei vaadita aiempaa liikunnallista taustaa – ainoa osallistumisehto on yli 55 vuoden ikä.

Lisätietoja:

Lena Karjaluoto, varatoimitusjohtaja, HUR Oy, p. 040 7385 856, lena.karjaluoto@hur.fi

Panu Kuusisto, toimitusjohtaja, Auron Oy, p. 050 2947, panu.kuusisto@auron.fi

HURin paineilmatekniikkaan perustuvat kuntoilulaitteet valmistetaan Suomessa ja niitä viedään yli 30 maahan. Helsingin Teknillisen korkeakoulun tutkimusprojektista vuonna 1989 alkunsa saanut HUR on toiminut tiiviissä yhteistyössä tiedeyhteisön kanssa perustamisestaan lähtien. HURin tavoite on vastata ikääntyvän yhteiskunnan asettamiin suuriin sosioekonomisiin haasteisiin, parantaa käyttäjien elämänlaatua, kasvattaa asiakkaiden liikevaihtoa, ja pienentää yhteiskunnan kokonaiskustannuksia tarjoamalla parhaat konseptit ja tuotteet elinikäisen hyvinvoinnin edistämiseksi.