30.09.2019

Vetrean asiakkaat innostuivat helppokäyttöisistä ja älykkäistä kuntosalilaitteista

Kun asiakkaat viihtyvät VetreaNeuron Kupolin kuntosalilla, myös työntekijät innostuvat

 

Heikki ja Sirkka Pöntynen käyvät asiakkaina VetreaNeuron Kupolin älykuntosalilla kahdesti viikossa. Heikki on harjoitellut uudella salilla heinäkuusta, ja Sirkka syyskuusta lähtien. Kehityskäyrät näyttävät molemmilla menevän reippaasti ylöspäin.

- Omassa jaksamisessa olen huomannut harjoittelun vaikutuksen jo positiivisena. Lihasvoimaa toivon saavani rutkasti lisää, Sirkka kertoo.

Lihasvoiman lisääminen on keskeistä myös Heikille, joka halvaantui onnettomuudessa 9 vuotta sitten. Siitä asti Heikki on käynyt kuntoutuksessa, mutta viime kesänä hän tutustui älyteknologialla varustettuihin HURin laitteisiin Vetrealla.

- Älyteknologia on erittäin hyvä, koska laitteiden säädöt ovat valmiiksi rannekkeessa, eikä niitä tarvitse itse muistaa. Se helpottaa harjoittelua. Toki muutamissa laitteissa en saa esimerkiksi halvaantuneen puolen kättäni pysymään, mutta mietimme nyt terapeutin kanssa ratkaisua siihen, Heikki kertoo.

Pöntyset viihtyvät Vetrean salilla ja suosittelevat sitä lämpimästi kaikille ikäihmisille.

Kotimaisuus ja uusin teknologia ratkaisivat

Viime maaliskuussa avautui Kuopioon uusi kuntoutus- ja hyvinvointikeskus VetreaNeuron Kupoli. Keskus tarjoaa palveluita älykuntosalista neurologiseen ja sydänkuntoutukseen, ikäihmisiä unohtamatta.

-  Kuntoutusliiketoiminnan siirtyessä Neuronilta Vetrealle tilojamme laajennettiin ja remontoitiin. Samalla rakensimme nykypäivän vaatimuksiin vastaavan älykuntosalin asiakkaidemme käyttöön. HURin laitteet uuteen kuntosaliin olivat selvä valinta, kertoo palveluesimies Sari Pasanen.

Koska Vetrea on kotimainen kuntoutus-, asumis- ja hoivapalveluja tuottava yritys, myös kuntosalilaitevalinnassa kotimaisuus oli tärkeää.

- Haluamme erottua sillä, että hyödynnämme viimeisintä teknologiaa ja erilaisia digitalisaation muotoja kuntoutuksessamme ja palveluissamme. HURin laitteissa yhdistyy teknologia, esteettömyys ja yksilöllisen räätälöinnin mahdollisuus.

- Mukavana bonuksena saimme valita Vetrean vihreään väritykseen, brändiin sopivat laitteet, Pasanen lisää.

Vetrean pirtkeän väristä kuntosalia esittelevät Sari Pasanen vasemmalla ja Maija Lopperi oikealla
Palveluesimies Sari Pasanen (vasemmalla) ja fysioterapeutti Maija Lopperi kertovat, että Vertrea haluaa panostaa tilojensa viihtyvyyteen. HURin vakiovärikartasta löytynyt vaalean harmaan rungon ja limen väristen pehmusteiden yhdistelmä sopii salille erinomaisesti.

Salille voi tulla vapaasti

VetreaNeuron Kupolin kuntosalille voi tulla itsenäisenä asiakkaana vapaasti joka päivä.

- Kuntosalilla harjoittelun voi aloittaa starttipaketilla, jolloin asiakkaalle tehdään yksilöllinen ohjelma fysioterapeutin toimesta. Lisäksi meillä on viikoittain kuntosalin esittelytunteja, jonne voi tulla tutustumaan. Aloitimme myös uutuutena Vetreyttä ja voimaa -ryhmän ikäihmisille. Sitä kautta on tullut uusia käyttäjiä salille, kertoo fysioterapeutti Maija Lopperi.

VetreaNeuron Kupolin älysalia käyttävät eniten kuntoutuksessa olevat asiakkaat, joilla on neurologisia sairauksia. Usein taustalla on aivoverenkierron häiriöitä.

- Kohderyhmänä meillä ovat toimintakyvyltään rajoittuneet tai ikääntyvät ihmiset. Hyödynnämme kuntosalia terapeuttiseen harjoitteluun, mutta kyllä meillä käy ihan pelkästään kuntosaliasiakkaita lisääntyvässä määrin, toteaa Lopperi.

Hyvä asiakaspalaute innostaa myös työssä

Uuden tekniikan ja toimintatapojen omaksumisesta on tullut osa meidän jokaisen arkipäivää. Käyttäjät osaavat vaatia ratkaisuja, joissa tekniikka on piilotettu taustalle ja se on aidosti valjastettu auttamaan käyttäjää. Tämä on ollut myös HURin älylaitteiden suunnittelun lähtökohta.  Kuopiossa asiakkaiden palaute uusista älykkäistä kuntosalilaitteista on ollut pääsääntöisesti hyvää.

- Etenkin asiakkaat ovat innostuneet laitteiden käytön helppoudesta, Lopperi toteaa.

Fysioterapeutin tekemän kuntosaliohjelman tunniste aktivoidaan ohjelmistosta älykortille/-rannekkeelle, jota asiakas sitten näyttää kullekin laitteelle mennessään. Asiakkaan tunnistaessaan laite hakee säädöt kohdalleen ja asettaa harjoitukselle määrätyn harjoitusvastuksen. Laite myös oppii tehdyistä harjoituksista, joten esimerkiksi harjoitusvastus tai toistojen määrä voidaan ohjelmoida muuttumaan tehtyjen suoritteiden mukaan. 

- Fysioterapeutin työ helpottuu myös samalla, koska toistuva laitteiden säätäminen jää pois. Sen lisäksi harjoituksia voi tarkastella tietokoneelta pitkällä aikavälillä, ja samalla voi seurata asiakkaan edistymistä. Jokainen harjoitus jää ohjelmistoon muistiin.

- Kun saamme hyvää palautetta asiakkailta, se tuo meille työntekijöille lisäintoa työntekoon, Lopperi innostuu.

- Yksi asiakaspariskunta sanoi, ettei lähde salilta ikinä, ellen minä aja heitä pois, Pasanen naurahtaa.

 

Teksti: Helena Collin

Kuvat: VetreaNeuron Kupoli

 

 

Vetrea lyhyesti:

Vetrea tarjoaa laadukkaita kuntoutus-, asumis- ja kotipalveluita noin 40 toimipisteessä lähes 20 paikkakunnalla. Kuntoutuksen ja hoiva-alan monialaosaaminen ja laaja palvelutarjonta ovat pitkän kokemuksen lisäksi Vetrean  vahvuuksia. Vetrea –konsernin omistaa kotimainen Osuuskunta KPY.